حرف‌هایی (نکته‌هایی)از سوره احزاب- قسمت سوم(آخر)

حرف‌هایی (نکته‌هایی)از سوره احزاب- قسمت سوم(آخر)

(29/9/1389- 380)

 

-          53: برای طلب کردن چیزی از زنان پیامبر، می‌باید از پشت پرده سخن گفت(من وراء حجاب)؛ حجاب در این‌جا به معنی پرده است و نه معنای عرفی حجاب(پوشش). در آیاتی صحبت از نوع پوشش شده است که مخاطب زنان مؤمن هستند و از جمله دلایل توصیه به آن شناخته شدن آنان است و ....

-          حجاب در این آیه برای پاک‌تر بودن قلب‌ها(برای مردان و زنان) بیان می‌شود. خداوند درباره‌ی نحوه بیان زنان نیر سفارش‌هایی بیان می‌دارد

-          پیامبر به خاطر حیاء و شرم از مهمانانش درخواست نمی‌کند که مجلس را ترک کنند، ولی خداوند از این حق پیامبر حیاء نمی‌کند. پیامبر تا آن‌جا که حق فردی‌اش باشد، ممکن است که از آن درگذرد ولی در برابر حقوق دیگران سکوت نمی‌کند.

-          بعد از فوت پیامبر کسی نباید همسران ایشان را به نکاح خود درآورد.

-          55: کسانی که زنان می‌توانند نزد آنان بی‌حجاب باشند.

-          56: آیه صلوات؛ انّ الله و ملائکته یصلون ...

-          57: کسانی ممکن است خدا را بیازارند که لعنت خدا در دنیا و آخرت برای آنان است و عذابی مُهین خواهند داشت

-          58: "و" عطف است و به آیه قبل پیوند می‌خورد. کسانی که مؤمان و مؤمنات را به ناروا اذیت کنند، شامل حکمی شبیه آن هستند و گناهی آشکار انجام داده‌اند.

-          59: یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنین یُدنین علیهن من جلبیبهن(جلابیبهن).... موضوع حجاب، زنان پیامبر، دخترانش و زنان مؤمنن که خود را بپوشانند و هدف این موضوع چنین است که شناخته شوند(از زنان غیر مسلمان) تا مورد آزار قرار نگیرند.

-          60: اگر منافقان و کسانی که در قلب‌شان مرض است و یاوه‌گویان(المرجفون) به کارهای‌شان پایان ندهند، پیامبر به کارزار آنان می‌پردازد.(اشاره به برخی مصداق‌های قلب مریض در همین سوره. توجه به آیه 53)

-          61: خداوند دستور می‌دهد، هر کجا آنان را یافتند، آنان رابکشند، کشتنی.

-          62: این امر، سنت خداوند است؛ تنها مخصوص دین اسلام نیست. یعنی آنان که دستور را می‌پذیرند و مبنا قرار می‌دهند برای انتقاد به اسلام باید این آیه را هم با همان منطق بپذیرند و بدانند که تنها مخصوص این دین نبوده است.

-          63: علم آن "ساعت"، نزد خداوند است و می‌فرماید چه کسانی می‌دانند(کسی نمی‌داند). شاید "ساعت، نزدیک باشد.

-          67: کافران در قیامت می‌گویند که خدایا ما از آقایان و بزرگان پیروی کردیم و آن‌ها ما را گمراه کردندو

-          68: و از خدا می‌خواهند که عذاب و لعن آنان را شدید کند.

-          69: وصف حضرت موسی در نزد خدا: کان عند الله وجیها

-          70: خداوند مؤمنان را به گفتاری محک حکم می‌کند: قولوا قولاً سدیداً

-          72: به آسمان‌ها و زمین و کوه‌ها، امانت عرضه شد و انسان آن را حمل کرد. انه کان ظلوما جهولا(شاید برخی ذوقی بیان می‌کنند که این درباره امام علی است و "م" از آن حذف شده است یعنی یعنی کان /یکون علی مظلوماً مجهولاً)

-          آیا آسمان و زمین در پذیرش یا عذم پذیرش مختار بودند یا خیر؟ فأبَین ان یحمِلنها و أشفَقن منها. حق انتخاب، اختیار، توان مسئولیت‌پذیری، عقل و علم و قوه‌ی سنجش و رد و قبول داشته‌اند؟

 

نفاق مرتبه‌ای از شرک است(فرد به جزء خدا، دیگران را هم صاحب اثر می‌داند و می‌خواهد خود را نزد آنان، نیکو جای دهد)

نفاق، مرتبه‌ای از کفر است. فرد چیزی را در درون خود می‌پوشاند و به گونه‌ای دیگر نزد دیگران جلوه می‌دهد. در آیه کافران و منافقان کنار هم آمده‌اند.

این قسم آخر رو به عنوان یه روضه ببینید اگه شد

 

 

   + مهدی رزاقی - ۱۱:٠٥ ‎ق.ظ ; ٢٩ آذر ۱۳۸٩