نشانه‌های خلاقیت در کودک

نشانه‌های خلاقیت در کودک

(2/2/1392-446)

 

1-   دقت و توجه زیاد در شنیدن، دیدن و  یا انجام دادن کارها

2-   شور و نشاط و فعالیت‌های جسمانی

3-   استفاده از قیاس در صحبت: «احساس می‌کنم یک پیله هستم که می‌خواهد به یک پروانه تبدیل شود.»

4-   تمایل به داشتن چالش با بزرگ‌ترها: «چرا باید به مدرسه رفت؟»

5-  عادت به مراجعه کردن و پرسش از منابع مختلف: «مامان! هم کتاب خواندم و هم از معلم سؤال کردم اما هنوز هم نمی‌دانم خدا کجا زندگی می‌کند.»

6-    مو شکافی و نگاه کردن با دقت به اشیاء.

7-   اشتیاق صحبت با دیگران، درباره دریافت‌ها و یافته‌هایشان.

8-  ادامه انجام برنامه بعد از تمام شدن وقت معمول و مقرر آن: «مامان! حتی زنگ تفریح هم نقاشی کردم تا کارم تمام بشود.»

9-  پی بردن به روابط در چیزهایی که به ظاهر با هم بی‌ارتباطند: «می‌دانی چیه؟ کلاه جدیدت شکل یک پروانه است.»

10-   فکر کردن و ایجاد سناریو با توجه به مشاهدات قبلی(مثلاً چیزی که در یک برنامه تلویزیونی دیده است)

11-   کنجکاوی زیاد برای سردرآوردن از امور

12-  استفاده از اکتشاف یا یک تجربه: «فکر کردم اگر آرد و آب را با هم ترکیب کنم نان ساخته می‌شود اما دیدم که این طورنشد.»

13-   بروز هیجان در صدا در اثر یک اکتشاف(لذت کشف): «لگوم را ساختم!!!!!!!!.»

14-  عادت به پرسیدن سؤال درباره نتایج یا فرایند و آزمودن عملی نتایج: «می‌توانم با آب صابون حباب درست کنم؟»

15-   صداقت: (مامان! امیدوارم از این حرفم ناراحت نشوید اما فکر می‌کنم عمو نوروز وجود ندارد.)

16-    میل شدید به اطلاع یافتن از امور

17-  مستقل عمل کردن و میل به داشتن استقلال: «درباره مسابقات اتومبیل‌رانی کتاب جالبی پیدا نکردم، برای همین می‌خواهم خودم در این‌باره یک انشاء ب‌نویسم.»

18-   جسارت در گفتار: «درباره خرید لباس، نظر من را نپرسیدید.»

19-   دقت نظر و اصرار برای به پایان رساندن فعالیت‌هایشان.

20-   استفاده از نظریات و اشیاء برای دستیابی به یک هدف: «قصد دارم با این نخ و این مداد یک دایره بکشم.»

21-   طرح سؤال: «وقتی برف آب می‌شود رنگ سفید به کجا می‌رود.»

22-   میل به اطلاع‌یابی و کشف احتمالات: «فکر می‌کنم این لنگه کفش پاره به درد گلدان شدن می‌خورد.»

23-  یادگیری به ابتکار خود: «دیروز به کتابخانه مدرسه رفتم و به همه کتاب‌هایی که درباره دایناسورها نوشته بود، نگاه کردم.»

24-   طرح سؤالات عجیب: «راستی اگر حیوانات آدم می‌شدند و آدم‌ها حیوان، چه اتفاقی می‌افتاد؟»

25-   وجود حرکت در نقاشی‌ها و استفاده از قالب‌های غیر متعارف.

  

در تهیه این نوشته، از تحقیقات گروه روان‌شناسی وزارت آموزش و پرورش و محتوای دوره‌ی آموزشی‌ «هنر در دنیای کودکان» (آقای شجاع جزایری، دانشکده بهزیستی) استفاده شده است.

 

   + مهدی رزاقی - ٦:۳٧ ‎ب.ظ ; ٢ اردیبهشت ۱۳٩٢