دلتنگی/ شب تولد/ جای خالی/ تنهایی

دلتنگی/ شب تولد/ جای خالی/ تنهایی

(24/11/1388-333)

 

«ای یاد توام مونس در گوشه‌ی تنهایی»

(ای درد توام درمان در بستر ناکامی     ای/ وی/و ای یاد توام مونس در گوشه‌ی تنهایی)

 

   + مهدی رزاقی - ۱٠:٠٥ ‎ب.ظ ; ٢٤ بهمن ۱۳۸۸

نَفََس

نَفََس

(24/11/1388-332)

 

الهی، صاحب نفسی

 

   + مهدی رزاقی - ۱٠:٠۱ ‎ب.ظ ; ٢٤ بهمن ۱۳۸۸

دعا در قرآن(15)

دعا در قرآن(15)

(24/11/1388- 331)

 

 ... رَّبِّ زِدْنِی عِلْمًا

  برگرفته از « آیه 114 سوره طه »

 

 

 

 

  ... پروردگارا، بر دانشم بیفزای.

 

 

 

 

 

   + مهدی رزاقی - ٩:٥٩ ‎ب.ظ ; ٢٤ بهمن ۱۳۸۸

نیاز/ عبودیت

نیاز/ عبودیت

(17/11/1388-330)

 

اللهم اجعلنی عبدک

 

   + مهدی رزاقی - ۸:٠٧ ‎ب.ظ ; ۱٧ بهمن ۱۳۸۸

پیامبر رحمت

   پیامبر رحمت

(17/11/1388-329)

 

     [پیامبر] در پایان زندگی از واپسین نفسهایش [هم]، نسیم رحمت می‌وزید:«الله الله فی عباده- لا تعلوا علی الله فی بلاده و عباده...» همه‌ی سرزمین خدا و همه‌ی بندگان خدا، مبادا بر آنها سرکشی و حق حیات آنها را پایمال کنید. جنگ برای ویرانی قلاع طاغوتی و موانع وزش نسیم توحید است و بس، تسلیم شدند، تسلیم شوید، صلح کردند، صلح کنید. پیمان بستند، وفادار باشید. با بیطرفان و سلام‌جویان نجنگید. به سالخوردگان و خردسالان و زنان و بردگان و گیاهان رحم‌آورید...شما باید فاتحان دلهای افسرده و فرسوده‌ی بشر شرک‌زده باشید و آبادکننده، نه ویرانگر و به‌ بندآور بندگان، چون دیگر فاتحان.

نقل از: پرتوی از قرآن- قسمت پنجم(جلد سوم)/ مرحوم آقای طالقانی/ ص 401-400

 

   + مهدی رزاقی - ۸:٠٥ ‎ب.ظ ; ۱٧ بهمن ۱۳۸۸

شور و شوق و شرر

شور و شوق و شرر

(10/11/1388-328)

 

 

 حالا دیری‌ست که(سال‌هاست که) شراره‌ی نفسی در خرمن جان این(آن) منتظِر درنمی‌افتد.

 

  حالا دیری‌ست که(سال‌هاست که) شراره‌ی نفس منتظَری به خرمن جانم درنمی‌افتد

 

   + مهدی رزاقی - ٧:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱٠ بهمن ۱۳۸۸

از تفسیر قرآن مرحوم آقای خمینی(3)

از تفسیر قرآن مرحوم آقای خمینی(3)

(10/11/1388-327)

  امام در اثنای تفسیر سوره علق و "اقراء باسم ربک الذی خلق" برای گروهی از روحانیان -که قرار بوده به روستاها و شهرها برای ترویج بروند- توصیه‌ها و تذکرهایی بیان می‌کند؛ از آن جمله است:

 

... اما باید توجه داشت که امروز یک خطر بزرگی جلوپای ماست که من از این خطر بیشتر می‌ترسم تا از خطر اینکه بیایند و بریزند و بکشند و ما را از بین ببرند و آن خطر اینست که مبادا پاهایمان را انحرافی برداریم، قدمهای انحرافی برداریم و مکتبمان را بد منعکس کنیم، اسلام را بد معرفی کنیم.

ص 63

 

... امام جمعه هم بودند و منبر هم می‌رفتند، اهل منبر هم بودند، به اسم خلافت رسول الله برضد رسول الله قیام کرده بودند، فریادشان لا اله ‌الا الله بود و بر ضد الوهیت قیام کرده بودند. اعمالشان و رفتارشان، رفتار شیطانی بود لکن فریادشان فریاد خلیفة رسول الله. این است که مکتب را متزلزل میکند و یکوقت در دنیا منعکس میشود که اسلام هم همین است. من امروز خوف این دارم و خدایا امروز به فریاد اسلام برس ... که مکتب ما منحرف جلوه داده بشود یا از اعمال من و شما، یا از اعمال کمیته ها، یا از اعمال دادگاهها، یا از اعمال ادارات و وزارتخانه‌ها و امثال ذلک. رژیم سابق برای ما خطر نداشت، رژیم سابق ادعا نمیکرد(ادعایش را هم میکرد لکن کسی از او قبول نمیکرد) رژیم سابق خطری نداشت اگر یک معمی در رژیم سابق یک کار خلاف میکرد می‌گفتند این ساواکی است، این درباری است، امروز که ساواکی در کار نیست و همه دفن شدند اگر از شما آقایان یک چیزی صادر بشود میگویند جمهوری اسلامی این است، مکتب ما متزلزل میشود. مسئولیتتان زیاد است.

صص 65-64

 

 

یادآوری: نحوه نگارش و رسم‌الخط عمدتاً با توجه به متن کتاب آمده است.

منبع: کتاب تفسیر امام از سوره حمد / قسمت اول و دوم/ حزب جمهوری اسلامی(دربردارنده تفسیر بخشهایی از سوره حمد و سوره اقراء)

   + مهدی رزاقی - ٧:۳۱ ‎ب.ظ ; ۱٠ بهمن ۱۳۸۸

بنای نفس/ بازسازی معنوی

بنای نفس/ بازسازی معنوی

(3/11/1388-326)

 

 انگار که تنها راه ترمیم این بنا

                              دعای زلزله است.

 


  برای این هفته 4 پست در وبلاگ قرار داده شده است که به ویژه دیدن مطلب حدیث راه و مطلب مربوط به تفسیر رهبر فقید انقلاب را به دوستان پیشنهاد می‌کنم. متشکرم

   + مهدی رزاقی - ٦:٢٥ ‎ب.ظ ; ۳ بهمن ۱۳۸۸

گریز پای

گریز پای

(3/11/1388-325)

 

حالا که پایم هم یاری نمی‌کند، من با چه بگریزم؟

   + مهدی رزاقی - ٦:٢۳ ‎ب.ظ ; ۳ بهمن ۱۳۸۸

حدیث راه

حدیث راه

(3/11/1388-324)

 

 

   امام باقر(ع): چهار چیز از گنج‌های نیکوکاری است: نهان داشتن حاجت، نهان داشتن صدقه، نهان داشتن درد و نهان داشتن مصیبت

 

   امام باقر(ع): سخن نیکو را از هر کسی، هر چند به آن عمل نکند، فرا گیرید

   + مهدی رزاقی - ٦:٢٢ ‎ب.ظ ; ۳ بهمن ۱۳۸۸

از تفسیر قرآن مرحوم آقای خمینی(2)

از تفسیر قرآن مرحوم آقای خمینی(2)

(3/11/1388-323)

 

  امام در اثنای تفسیر سوره علق و "اقراء باسم ربک الذی خلق" برای گروهی از روحانیان -که قرار بوده به روستاها و شهرها برای ترویج بروند- توصیه‌ها و تذکرهایی بیان می‌کند؛ از آن جمله است:

... همین نفسی که در انسان هست، از همه دشمنها برای انسان دشمنتر است. همه دشمنهای عالم آنقدری که از آنها می‌آید آن است که انسان را بکشند، زجرش میدهند ام جنبیک آن نفس امارة انسان، آن غیر این است که انسان را بکشد، انسانیت را می‌کشد. همه عالم جمع بشوند که انسانیت شما را بکشند تا آن چیزی که در خود شما هست آن نباشد و تغییر نکند کسی نمی‌تواند.

... ببینید با آقایانی که در محل هستند شما چطور رفتار می‌کنید. ما فرض میکنیم که شما در محل که رفتید بعضی از اشخاص منحرف هستند. پیغمبر اکرم صلی اللاه علیه و آله و سلم برای همینها غصه می‌خورد. فلعلک باخع نفسک"کهف آیه 53"

از اینکه مؤمن نشدند آنچنان غصه میخوری که مثل اینکه می‌خواهی خودت را بکشی.

   ما فرض میکنیم که شما وقتی که رفتید یک انحرافاتی دیدید، انحرافات را با انحراف اصلاح نکنید، انحراف نمی‌تواند انحراف را مستقیم کند، انحرافات را با نور هدایت خدا و باسم رب مستقیم کنید.... اگر دیدید آنجا می‌خواهد نفس اماره بگوید که حالا این آقا که اینجا مدتی بوده است و عنوانی دارد بخواهید عنوانش را یکوقت خدای نخواسته از دستش بگیرید بدانید که این الهی نیست این شیطانی است. بخواهید مقابل یک اهل علمی که آنجا هست بایستید و خدای نخواسته حیثیت او را بشکنید بدانید که انسانی نیست و این الهی نیست شیطانی است. با همه محبت کنید با محبت میشود منحرفها را مستقیم کرد بهتر از اینکه با شدت و حدت، گاهی نمیشود والّا غالباً میشود. پیغمبر اکرم نبی رحمت است اصلاً برای رحمت آمده، آنجایی هم که آن منحرفهای غیر قابل اصلاح را امر به قتل میکرد مثل یک غدة سرطانی که در یک بدن باشد برای اصلاح بدن آن غده را باید بیرون آورد چاره نیست این غده‌های سرطانی گاه یک جامعه را فاسد میکنند و این هم رحمت بر جامعه است.

  صص57-55

... جنگهایی که الان در دنیا هست و ممالک زیادی پشت سرهم می‌جنگند و آمریکا از آنطرف و شوروی از آنطرف کمک می‌کنند به اینها، اینها همه جنگهای انحرافی است برخلاف انسانیت است.

ص 59

 

یادآوری: نحوه نگارش و رسم‌الخط عمدتاً با توجه به متن کتاب آمده است.

منبع: کتاب تفسیر امام از سوره حمد / قسمت اول و دوم/ حزب جمهوری اسلامی(دربردارنده تفسیر بخشهایی از سوره حمد و سوره اقراء)

 

   + مهدی رزاقی - ٦:۱٩ ‎ب.ظ ; ۳ بهمن ۱۳۸۸